Het is nu 07 mei 2021, 19:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Benzine Ethanol ellende
BerichtGeplaatst: 15 jan 2021, 12:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2005, 11:48
Berichten: 1341
Afbeeldingen: 4419
Woonplaats: Ridderkerk, NL
Afbeelding

_________________
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel


Quickly 1954 voor en na

442
443


Omhoog
 Profiel Persoonlijk album  
 
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021, 13:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2005, 11:48
Berichten: 1341
Afbeeldingen: 4419
Woonplaats: Ridderkerk, NL
E10-benzine kan schadelijk zijn
Door: Redactie Nieuws 15/02/2021 10:38
E10-benzine kan schadelijk zijn
Foto Sander Koning
Het Duitse Fraunhofer-instituut voor Milieu-, Veiligheids- en Energietechnologie (UMSICHT) heeft de effecten van E10-benzine getest. De conclusie luidt dat deze benzine brandstofdampterugwinningsfilters kan beschadigen.

E10 is een zogenaamde biobrandstof die ongeveer 5-10% bio-ethanol bevat. Het werd vanaf januari 2011 geleidelijk ingevoerd in Europa en het kampt ook vandaag nog met een slechte reputatie. Naast een hoger brandstofverbruik als gevolg van de lagere energie-inhoud van ethanol in vergelijking met benzine (gerekend wordt met een meerverbruik van ongeveer 3%), verdraagt niet elk voertuig de biobrandstof.

Vooral bij oudere voertuigen kunnen er problemen optreden omdat bepaalde onderdelen zoals pakkingen gevoelig zijn voor ethanol. Bovendien kan ethanol bij hoge druk en hoge temperaturen corrosie veroorzaken in onderdelen van aluminium, bijvoorbeeld in het inlaatkanaal tussen het inspuitstuk en de inlaatklep of in benzinepompen.



Euro4 eis voor filters
Hoewel nieuwere voertuigen geschikt zouden moeten zijn voor E10, zijn er blijkbaar nog meer problemen met E10 biobrandstof. In 2016 werd de Euro4-norm van kracht. Deze norm vereist filters die benzinedampen uit de tank opvangen en terugvoeren naar de verbranding. Die filters zijn meestal gemaakt van actieve kool.

Het Fraunhofer-instituut heeft vastgesteld dat E10-dampen de filters op lange termijn beschadigen. Het instituut beveelt aan de filters op hun goede werking te controleren tijdens de algemene inspectie van de motorfiets. Dampen van E10-brandstof in combinatie met vochtigheid kunnen filters zodanig beschadigen dat ze op lange termijn defect raken.

Een controle van het filter tijdens de (grote)beurt is nog niet gepland. Maar in de toekomst zou het mogelijk moeten zijn dat de filters op gezette tijden worden vervangen.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel


Quickly 1954 voor en na

442
443


Omhoog
 Profiel Persoonlijk album  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.179s | 14 Queries | GZIP : Off ]