Het is nu 16 apr 2021, 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 243 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016, 21:40 

Afbeeldingen: 438
Het mooie zomerweer duurde niet zo verschrikkelijk lang, de temperatuur bleef gelukkig aangenaam. Zo heb ik nog heel wat uren in de open lucht kunnen sleutelen, totdat het daglicht te kort ging schieten.
Tekeningetje gemaakt en natuurlijk proberen van de fouten te hebben geleerd. Oude cilinder volledig weggedraaid.

Afbeelding

Het massieve stuk aluminium uitgedraaid op de krimpmaat van de buitenkant bus. Gasbrander er op gezet en korte tijd later kon ik de gekoelde cilinderbus zo in het hete ding laten glijden. Zo, die zit ! (vast). Het geheel wordt op de speciaal aangemaakte spanbus gestoken en het voordraaien kan beginnen. Zelfs het voordraaien kan niet al te grof beginnen, één keer doorslippen en je zit met onuitwisbare beschadigingen op het loopvlak waar straks de zuiger langs komt. Zorgvuldig nadraaien en de koelribben insteken, een listig klusje.
Al met al ging het best lekker. Op de cilindervoet en waar de kop tegenaan komt, een millimetertje toeslag laten zitten. Zo kan ik later nog een beetje schuiven naar de ideale maat. Dat heeft alles te maken met hoe hoog de zuiger op deze cilinderlengte, richting de compressieruimte komt.

Ineens voel ik me zeer onzeker terwijl ik de cilinder uit de drieklauw haal. Die tekening, was die nou met die van de oude cilinder overgenomen maten, of had ik al de wijzigingen al doorgevoerd? Gelukkig, het laatste was het geval. Soms heb je zoveel aan je hoofd, dat iets belangrijks kan doorschieten.

Hè hè, na maanden eindelijk een stapje gezet. Op naar de boorbank.

Zo beste lezers, fotootje bijgevoegd.

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 26 jun 2016, 08:11, in totaal 11 keer bewerkt.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2016, 08:29 

Afbeeldingen: 44
Hallo Kees .
Kun je er niet wat foto's bij plaatsen ik denk dat wel meer mensen dat interessant vinden .

BerichtGeplaatst: 17 jan 2016, 17:35 

Beste Pieter,

Er zijn best veel foto's om te plaatsen. Helaas, de server van de NSU club zit vol op mijn account.

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 20 jan 2016, 22:00, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2016, 17:44 

Afbeeldingen: 9
Simpel een gmailaccount aanmaken , dan via het programma picasa alle foto's uploaden naar de cloud, hoef je hier alleen maar de link te plaatsen van de foto's die jij wil laten zien en alles is ook nog eens gratis!!! :lol: :lol: we blijven uiteindelijk toch ook hollanders nietwaar. :wink:

BerichtGeplaatst: 19 jan 2016, 21:02 

Pieter de Bruijn schreef:
Hallo Kees .
Kun je er niet wat foto's bij plaatsen ik denk dat wel meer mensen dat interessant vinden .

Dat idee had ik al een poosje. Liefste uit het album van deze site. Maar die is vol. Dan moet je elders gaan plaatsen.
Wat ik in principe daar op tegen heb, is dat in sommige berichten de foto's verdwenen zijn, als ze van een externe server afkomstig zijn. Dat ziet er armoedig uit.
Bij wijze van proef, heb ik één van mijn berichten op de vorige pagina, van een foto voorzien uit het album van Picasa. Als het bevalt, dan komen er meer.

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 25 jan 2016, 11:58, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2016, 17:44 

Waardeloos!! Bij 1 bericht ging het goed. Daarna zijn de foto´s niet zichtbaar, slechts herkenbaar als symbool dat er daar eentje moet staan. De manier van plaatsen is me bekend. Waar ligt het nu aan?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2016, 21:27 

De RennQuickly staat wat verder naar achteren geschoven in de garage. Jawel, nog steeds zonder aluminium tank. De plaat is uitgegloeid, ligt alweer meer dan een jaar onaangeraakt in de schuur te wachten op klappen met de houten hamer. Nu plots verder gaan is zinloos. Volgens de man die alles over deze materie weet, is de plaat door de tijd heen weer net zo hard geworden, als voor het gloeien. Oké, aluminium hard dus vanzelf uit. Volgende keer maar meteen na het gloeien gaan bewerken. Die tijd had ik niet, was steeds met het viertaktblok bezig en een langdurig Kreidlerproject voor een beste collega. Uh, nog steeds. Ook de zesbak tweetakt voor de Quickly was klaar, althans dat dacht ik, was de vrijstand niet te vinden ondanks uitmuntend schakelen van de versnellingsbak. Dit blok heb ik van een vage bekende aan de andere kant van het land gekocht. Niet te geloven, ik had garantie op 100% werking! Hij gaat het voor mij in orde maken. Kostte wel een avond om het blokje terug te brengen. Nu nog eens tijd vinden om het op te halen. Alles bij elkaar dingen die de nodige tijd kosten. Oh ja, bijna vergeten: onze auto had wat kleine tijdrovende dingetjes die je zelf kunt verhelpen en daarmee flink wat euro’s besparen. Niet heel erg om te doen, dus zelf aangepakt.

Mensen, er ligt al een paar jaar een standaard Quickly N te wachten op voltooiing. Problemen met het hechten van de laklaag voorkomen dat ik ‘m afbouw. Alles uit elkaar, alles mee naar het werk en totaal kaal stralen. Het was toen maart. Paar uur werk. Primer die zich voorheen bewezen heeft er op met de spuitbus, daarna gladschuren. Dan de lak opbrengen en opnieuw een paar uur verder. Het zal toch niet waar zijn? Na een paar dagen wat krabben aan de verse lak, die beschadigt te makkelijk. Ondanks alle zorg opnieuw slecht hechten van de lak op sommige delen. Op sommige delen toch ook goed. Wonderbaarlijk verschijnsel. De mensen in de verfwinkel vertellen mij dat dit komt door de wisselende omstandigheden waaronder geschilderd wordt. De zomer is net begonnen. Hete dagen, frisse nachten. Tijdens die nachten ligt het in een koele garagebox. Daardoor een langere droogtijd nodig. Komt goed, zegt de verfverkoper. Ik geloof ´m op zijn blauwe ogen. Toch zijn er dingen bij waar je na twee weken zo de verf af kan wrijven. K..t. Voor de derde (3!!) keer schuur ik alle verf van de brommeronderdelen af en opnieuw de blanke spullen in een primer gekwast van hetzelfde merk als de verf. De proefplaat die daarop een week in de tuin heeft gelegen, geeft hoop. Dat ging goed. Geen risico genomen. Alles zorgvuldig bijgewerkt met fijn schuurpapier, voorheen deed ik dit niet, het hoefde niet blinkend in de showroom te staan. Nu wel een mooiere laag gewenst, want je steekt er al met al de nodige tijd in. Een nieuwe, dure kwast helpt mee aan een strakker resultaat. Op dit moment krijgt de verflaag een periode van 2 maanden rust om te kunnen uitdampen. De drang om flink door te gaan is hoog. Maar nog steeds geldt: een man kan maar één ding tegelijk goed doen, behalve schijten en stinken.

Afbeelding

Brommertje is helemaal compleet, op de klem van de standaard na. De klem had ik besteld bij een handelaar die naar het Internationaal Treffen in Zwartemeer zou komen. Kortom, ik kon die man nergens vinden dus eenmaal thuis een beetje koppig in de trant van “kom op, een stukkie ijzer maak ik zelf” heb ik de handen uit de mouwen gestoken en na een paar kleine missers heb ik nu zelf die klem gemaakt. Klinknagels had ik al, één mm groter in diameter dan origineel, dat valt bijna niet op. Verenstaal ging ik niet kopen. Het ging om het buigen, daartoe maakte ik een simpele persmal. Doodgewone stalen plaat van 1,5 mm dik geknipt, op de breedte van de strook, persen om de juiste vorm er in te krijgen. Gaatjes boren en dan op lengte afzagen. Daarna iets wat ik nog nooit had gedaan: staal harden. In dit geval voor wat veerkracht. Kersrood stoken met een gasbrander, daarna in een blikje met verlopen olie houden. De gooiproef gedaan, d.w.z. zeggen een gehard stukje staal op het beton laten vallen en luisteren naar de toonhoogte. Duidelijk verschil hoorbaar met een gewoon stuk (klinkt dof) of met een niet juist gehard stuk dat in water was afgekoeld (lagere “ping!!toon”).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het harden van metaal is een kunstje dat ik eveneens nodig heb voor onderdelen van de koningsas van het RennQuickly viertaktblok. Dat blok begint er op te lijken, toch is deze bewering heel iets anders dan te zeggen dat het bijna af is. Nee, ik zie weer lichtpuntjes in die strakke, ruwe tunnel waardoor de zelfbouwer zich moet wringen om de praktische problemen te kunnen overwinnen. Straks nog wat problemen met een plek maken voor een oliepomp, om maar wat te noemen.
Er moest een haaks tandwiel op de linker kruktap komen. Ongeveer ergens pak ´m beet, daar. Daartoe heb ik de krukas uit het blok genomen, om het draaiwerk te kunnen verrichten. De lagerpassingen zijn fabrieksmatig nogal strak, je moet de carters heet stoken om de delen van elkaar te kunnen scheiden. Eenmaal los genomen, heb ik de buitendiameter van de krukaslagers een tiende mm afgeslepen. Het blok moet namelijk nog ettelijke malen in- en uit elkaar genomen voor paswerk. Vanaf nu gaat dat wat eenvoudiger. Het tandwiel zit nu op de kruktap, de plek is nog niet definitief. Dat hangt af van de uitsteeklengte van de tussenas in de kop.
Wat mij niet bevredigde, waren de afmetingen van de koningsasonderdelen. Daaromheen komt uiteindelijk een buisjes tussen carter en kop, die vond ik wat lomp van diameter. Dus alles nog eens overwogen en bekeken, na een goede nachtrust een oplossing gevonden om alles slanker te maken. Dat is er op dit moment aan de gang.

Foto’s houden jullie van me tegoed. Ik ben bij Jaap Tijman op cursus geweest, dat ging goed. Daarna heb ik echter verzuimd mijn huiswerk te maken. Het fijne weet ik er niet meer van. Daarom, Jaap kan mij wederom aan zijn deur verwachten. Ziekenbezoek en computerles, in één visite.

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 26 feb 2017, 12:07, in totaal 5 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2016, 13:37 

Ach ja, ik ga graag bij Jaap op visite. Altijd leuk en leerzaam. De scooter weet de weg naar het hofje waar de grote NSU-man woont, steeds op een eenvoudiger manier te vinden. Dat laatste stukje gaat altijd anders dan de keer daarvoor. Onvoorstelbaar hoor, aan de rand van een chique buurt is een stukje straat (gemeente Amsterdam!!!) waar men nog in alle rust voor een schappelijke prijs woont. Jaap,…. geniet van deze combinatie!
Afijn, Jaap krabbelt op uit een dal, voor zover hij daar in gelegen heeft. Hij is niet voor niets een Tijgerman dus klauwt zich vast aan het leven. Op zich spraken we samen weinig over het ziek zijn plus herstel. Computerles kwam al helemaal niet ter sprake. Veel te druk geweest met het ontspannen kletsen over bepaalde typetjes in de samenleving of in literatuur. Onvoorstelbaar hoe snel de tijd kan gaan. Ik moet dan ’s middags na het bezoek naar mijn werk en ineens heb je het druk.
Goed, de info over het plaatsen van foto’s op het forum via een externe opslag kwam via de mail. Het is tot nu toe één keer gelukt, want zo makkelijk als het beschreven staat, ging het mij niet af. Het startte al met gelazer om een album te vullen. Een album aanmaken is geen kunst. Vier keer ook niet………. Maar dan? Oei, toch maar weer eens naar Amsterdam?

Ik durf te beweren best veel aan het viertaktblokje te hebben gedaan. Zoals gewoonlijk zetten al die geïnvesteerde uren geen toonbare zoden aan de dijk. Om ietsje meer te laten weten: drie uur werk in het versmallen van 3 tandwielen gestoken. Daar gaat ie straks geen meter sneller door, toch heb ik het gedaan. Ergens in mijn gedachten vergelijk ik het nut hiervan met bijvoorbeeld een soldaat die met zijn volle bepakking een stuk moet lopen. Als kookgerei krijgt hij drie pannen mee. Die zijn van dikwandig gietijzer en zitten helemaal boven in zijn rugzak. U voelt al aan, binnen een afgelegde kilometer is onze landsverdediger hier niet blij mee. Het zwaartepunt ligt te hoog en de hoeveelheid massa ook. Dat kan een stuk efficiënter. Daarom staat me zoiets onnodig zwaars dus behoorlijk tegen.

Afbeelding

Dan is er een miniem probleem dat een aardige hindernis was. De krukas draait precies onder de hartlijn van de cilinder. De aandrijfas/tussenas voor de nokkenassen niet. Die zit een paar millimeter meer naar voren, vanuit de rijrichting gezien. De koningsas zal dus licht voorover hellen. En dan komt het: het gat van onder af naar de kamer toe waar het grote haakse tandwiel in zit, moet dus onder een flauwe hoek geboord worden. Aftekenen van onder af, inspannen en van bovenaf boren. Welke hoek? Ik heb er een malletje voor gemaakt. Dat hielp dan nog wat. U weet vast niet hoe lang ik daar op heb gepuzzeld. Ten slotte moet haaks op dat gat een afdichtvlak worden gefreesd. Tsjonge jonge. Dingen die er simpel uitzien, kunnen mij nogal een eens op het verkeerde been zetten. Straks moet onderaan op de krukas iets soortgelijks komen. Maar dan weet ik al een beetje hoe het gaat. Het één bepaalt nog steeds de dimensie van het andere. De bestaande dingen, zoals bijv. de cilinderkop, zuiger en drijfstanglengte, zorgen ervoor hoe het geheel er uiteindelijk uit komt te zien.
Nu ben ik bezig met de korte astapjes met vierkante uiteinden te lageren. Die twee lagertjes met een binnendiameter van rond 8 moeten een klein stukje uit elkaar staan voor een stabieler geheel. Liefst een mm of 5,6. De ruimte is echter beperkt. Simpelweg een onderlegring of wat uit de kast pakken en op lengte opvullen voldoet niet. Net toen ik alles had ontworpen, kwam ik er achter dat deze ringen niet vlak genoeg zijn. Met de as ronddraaien tussen je vingers voel je de lagers “zwemmen” t.o.v. van elkaar. Dat worden dus zelfgemaakte ringen. Meteen een mooie gelegenheid de zaak opnieuw aandachtig te bekijken voordat het definitieve ding uiteindelijk verkeerd gemaakt is.
Soms voel ik Nico Voortman over mijn schouder meekijken als ik bezig ben. Ja ja, met zijn tips kom ik er altijd wel uit. Een hele geruststelling!

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 12 jan 2017, 11:52, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2016, 21:08 

Ja Kees ik hou je in de gaten Ha.Ha
Maar gaat prima zie ik .

Groeten Nico.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2016, 12:45 

Hoi Nico,

Jawel, op de lange duur lukt het. Men moet tegenwoordig steeds langer doorwerken. Gelukkig maar :evil:
Dan kan ik nog een heel poosje op mijn werk terecht om het goed voor elkaar te krijgen.

Met het foto's plaatsen, dat gaat steeds beter. Ik heb er hier en daar wat tussen de oudere berichten geprakt ter verduidelijking.
Moet nog wat spelen met het formaat, soms moet ik veel schuiven om de tekst te kunnen lezen. Er zijn een paar afbeeldingen niet zo bescheiden.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 14:01 

Afbeelding

Soms zit het mee. In die paar beschikbare uurtjes moet je een stap verder zien te komen. Laatst ging dat van een leien dakje. Veel dingen afgekregen, lekker bezig geweest. In één keer goed, da’s wel zo fijn om mee te maken. Gietijzeren cilinder geboord en gehoond van een Heinkelscooter, inclusief het maken van een opspanplaat voor in de draaibank, een krukas uit elkaar geperst en wat klein draaiwerk voor de NSU viertakt.
Na afloop was ik het vierkante kokertje kwijt, wat het verbindingsdeel was tussen onder- en bovendeel van de koningsas. Dat maakte me nu niet zo veel uit. Want verder ging het goed. In alles bij elkaar een uur had ik een nieuwe gemaakt van twee L-vormige profieltjes. Waarschijnlijk is die andere in mijn vuile overall mee gegaan naar de wasserette. Het vierkante deel moet het lengteverschil op gaan vangen als de motor warm wordt. Kwijtraken of mislukken van onderdelen komt ondanks opletten jammer genoeg toch voor. Voordeel is, als je wat reservedelen achter de hand hebt. Laatst was ik een haaks tandwieltje kwijt . Toen had ik het flink benauwd. Het is aan alle kanten bewerkt en het losweken bij een bedrijf van dat setje tandwielen, was al bijna niet te doen. Daarom: zeer moeilijk vervangbaar. Even dacht ik op een kettingaandrijving te moeten overschakelen voor de nokkenassen, toen vond ik ‘m gelukkig weer. Normaal ligt alles in één bakje. Doordat delen meegaan naar het werk, spitst het zich tijdelijk op. Het is zaak om overzicht te houden.

Waar ik nu mee zit, is de volgorde van montage. Het blok moet logisch in elkaar worden gestoken, zodat je overal bij kunt. Vooral in het koningsasgedeelte huizen een paar haken en ogen. De hoek waaronder de as in het huis steekt, is net niet alles geworden.
Terwijl ik dit typ, bedenk ik een oplossing. Meestal is dat moment onder de douche te beleven. Met sleufgaten kan je een beetje van richting veranderen. Nou nog het maken….
De afdichting van de buis om de koningsas, daar zit ik o.a. mee. O-ringen aan de binnenkant of aan de buitenkant? Hoe groot zal ik die buis maken? Voor het oog moet deze zo slank mogelijk blijven. Hoe groot moet de overlapping van de buis in of over het huis zijn? Welke maten O-ringen bestaan er eigenlijk? Zo kan ik even doorgaan met vragen stellen aan mijzelf. Voor het eerst moet alles op tekening worden gezet, om dimensies nauwkeurig te kunnen bepalen. Op de foto ligt de koningsas los op het blok. Axiaal klopt er nog niks van , daarom passen de tanden niet op elkaar. Dat is een puzzel op zich. Ik heb daartoe diverse keren de konings-as-aandrijving bekeken van de NSU 350/500 met compressor hoe het moet. Helaas is dit niet voor 100% na te maken. Zo mooi en gecompliceerd is dat geconstrueerd. Dan moet er toch meer tijd en andere machines tot de beschikking staan. Geen haalbare kaart. Voorlopig klooi ik op eigen manier verder.

Laatste toevoeging op dit moment is een schijf met twee functies. De schijf moet plaats bieden aan het onderste tandwielkastje van de konings-as-aandrijving en voor de terugvoer van de motorolie richting de krukas. In twee keer lukte het. De eerste keer ging het mis, omdat de voorbestemde diameter te diep in het carter lag om goed te kunnen meten. Die 1e werd een 3/10mm te klein. Omdat alles verband met elkaar houdt, zou ik door de afwijking problemen krijgen met de juiste speling tussen de tanden van de haakse tandwielen. Dus overnieuw….
Deze schijf is van aluminium en vindt zijn houvast op drie punten waar oorspronkelijk de grondplaat van de ontsteking zat. De kamer voor een krukaskeerring kon worden opgeheven. Die is met een handfrees verwijderd, het contour van de lagerpassing volgend. Beetje olie aan de frees en het is in een wip gebeurd.

Aluminium is een mooi materiaal om mee te werken. Klein nadeel: de snijsnelheid ligt hoog en daardoor heb je veel werk aan de troep opruimen. De spanen vliegen overal door de werkplaats. Eentje sprong in mijn kraag. Het hete kreng brandde diep in, voordat ik ‘m kon pakken. Dit schrijf ik, om enig medelijden op te wekken. En ik ben al een beetje zielig van mezelf :oops: .
Soms heb je dat ook met lassen. Een spetter is je huid plaatselijk aan het braden terwijl je niet mag/kan stoppen op dat moment. Voortijdig ophouden zou naderhand zichtbaar zijn, als een lelijke plek in de las. Tanden op elkaar en doorbakken!!

BerichtGeplaatst: 07 okt 2017, 11:17 

Op zich gaat het lekker met de vooruitgang. Grote dingen zijn er niet in het zicht gebracht. Wel veel details. Ettelijke uren gaan voorbij aan het passen en meten, de boor- en draaibewerking vallen in het niet qua tijd van het voorbereiden. Een schroefdraadje wat niet naar mijn zin is, of een manier van opspannen om eens een voorbeeld te noemen. Een vriend van mij zegt: bij jou moet alles 120% zijn en dan is het nog niet goed genoeg. Ik moet toegeven dat hij daar wel een beetje gelijk in heeft. Sommige zaken in- en om het huis kunnen minder precies worden gedaan, zodat meer tijd overblijft voor dit ding. Met minder kwaliteit neem ik geen genoegen. Boos op jezelf zijn, omdat je agenda te vol is en daardoor het project in het gedrang komt. Ik heb in september genoten van vier weekenden uitstapjes maken. Dat wel. Bij thuiskomst loop ik langs de gewone Quickly in opbouw, waar dan niks aan gebeurd is. Ach, een mens kan zich niet in vieren delen.

Wat ik wel kan laten zien, hier, is de tank voor mijn racer.
Een collega die goed aluminium kan lassen, heeft de geklopte lapjes aluminium tot een bovenkant met definitieve vorm in elkaar gehecht. Hij prees mij over de passingen van de onderdelen op elkaar. Hè, gelukkig. Heb ik niet voor Jan L. zo lang zitten uitgloeien, uitknippen, buigen, kloppen en passen op de mal waarna meestal al deze dingen nog een paar keer moesten gebeuren. Een goede aanpak is het halve werk. Nou ben ik er nog niet, de onderkant moet worden gemaakt. Hiervoor moet ik bij de Rennquickly zien te komen om de tank op het frame te passen. Oei, ik kan er niet eens bij. Teveel (vakantie)spullen (ook van anderen) staan in de weg. Eens kijken wanneer ik dat kan organiseren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 07 okt 2017, 11:43 

Afbeeldingen: 44
echt vakwerk zie ik succes .

BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 16:12 

De inhoud van de garage is er in zijn totaal uit en weer erin geschoven. De spullen van andere mensen zijn opgehaald, dat scheelt mij 1 kubieke meter ruimte die ik hard nodig heb. Verder veel tegengekomen waar wel eens naar gezocht is, dat is geordend opgeborgen. In september een paar onderdelen gekocht voor een QuicklyN, maar ach, ik had ze blijkbaar al. Als je de dingen vindt, is het van "Oh ja, da's waar ook. Had ik al eens gekocht". Het geheugen is overvol of zo.
De RennQuickly staat er na herplaatsing toegankelijk bij. De tank past niet mooi aan de voorkant, enige aanpassing is nodig. Werkzaamheden aan het Foxy-blok gaan door. O.a de linkertap van de krukas ingekort. Nieuwe schroefdraad er op en een zuiver centergaatje geboord. Daarvoor was een lichte verbouwing van de draaibank-bril nodig. Gelukkig heeft een collega drie nieuwe geleidingen om de 120° in het gietijzeren deel gefreesd en konden de poten aan de andere kant. Een bril is om lange assen te ondersteunen bij draaiwerk, mijn lange as was natuurlijk net even te kort voor standaard uitrusting. Elke keer weer merk ik dat veel bewerkingen redelijk eenvoudig zijn, als je uitrusting enorm uitgebreid is. Ik bof met alles wat mijn werkgever aan spullen heeft staan, ondanks dat loop je al gauw tegen problemen aan omdat ik voor een buitensporig project heb gekozen. Nou ja, met alles voor de wind gaan, wordt het leven saai. De gedachten moeten constant aan het werk blijven!

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 15:58 

De tijd tikt door.
De opbouw van het viertaktblok gaat rustig aan verder. We hebben een korte, maar naar de huidige maatstaven, een beste winter gehad. Stukje bij beetje verder gegaan met de "puzzel" van 5000 stukjes. Elke keer weer een leerzame stap vooruit. En soms een kleine val achterover. Opkrabbelen en doorgaan.
Parallel lopen de werkzaamheden aan de aluminium tank. Ook daar elke keer een nieuw probleem door gebrek aan ervaring. Nico Voortman, mijn technische vraagbaak voor echt alles en nog wat, stopte er helaas mee eind december. laatste wat ik van hem meegekregen heb is: geef nooit op! Nooit! Bereik alles wat je wil op doorzettingsvermogen.
Nou daar stond ik dan alleen te emmeren met een halve tank. Tot mijn grote schrik was de bodem nergens meer te vinden. Raar hoor. Er was maar één verklaring voor. Ik had oud ijzer weggebracht na een grote opruiming. Zou ik dan toch....? Wèg materiaal, wèg al die uren. In elk geval overnieuw beginnen. Een nieuwe plaat alu gehaald bij een vliegtuigreparateur. Aftekenen, zagen, beroeten en daarna gloeien. Lieve mensen wat een hitte met die autogeenbrander. Ik stond flink mijn vingers te branden door de megadikke handchoenen heen voordat ik aan het eind van de matzwarte plaat was. Nico fluisterde in mijn oor: niet janken, doorgaan!!! Nou, het werd helemaal niks. het aluminium bleef ondanks het stoken keihard. Of bij een tweede stookpoging, leek het te breken als glas. De hele structuur naar de haaien. Dit was me nog niet overkomen. Wat nu? Op zoek naar andere kwaliteit plaat. Da's waar ook. Nico had me verteld van te voren op een tweedehands alu plaat te tikken. Zo kon je inschatten welke soort het zou zijn. Even geen tijd. Dus in de wacht gezet.
Gelukkig, na een keer flink spitten bij daglicht kwam ik de oude bodem tegen in de garage. Het kreng was achter één van de scooters gevallen en zo aan het zicht onttrokken. Nu verder met de voorste rubberophanging verplaatsen, hier en daar wat klopwerk aan de bovenkant na de zoveelste keer roeten en zachtgloeien. We komen er wel, als je eenvoudigweg nooit opgeeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 243 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur