Klopwerk, het komt er maar niet van . Opnieuw 1000 en 1 redenen, om dingen die een hogere prioriteit hebben, eerst te doen. Onder andere het volgende:
De tijd vliegt en ik niet. Tenminste, niet als het om werkzaamheden aan de RennQuickly gaat.
Oei oei, wat heb ik veel tijd besteed aan het proberen pas te maken van de zelfgemaakte 4 taktcilinder op het Kawasaki carter. Natuurlijk weet je dat de steek van de tapeinden niet overeenkomt. Meer dramatisch was de hoogte, zo moet het carter afgevlakt worden, een mm of 8.
Mooie methode, om de cilinderhoek in één keer mee te veranderen. Helaas. Daarmee houd ik geen materiaaldikte over om gaten voor de tapeinden in te maken. De cilindervoet, die was dik zat gehouden voor het vorige blok. Met een op maat gemaakte spanbus (weer 2 uur werk extra) die in de boring past, was het afdraaien van de cilindervoet een fluitje van een Griekse eurocent. Hield hem op 5mm dikte, anders kan het gaan scheuren. Jammer joh, nog te hoog. Versmallen, tot de voet in het vrij grote gat van het carter zakt. Hiertoe moest de freesbank er aan te pas komen. 15 jaar geleden voor het laatst gefreesd en nu nog voor een onbekende bank komen te staan. Moeilijk moeilijk! Na twee uur héél erg (te?) voorzichtig knabbelen, is de onderkant van de cilindervoet van rond naar een vierkante vorm over gegaan. Vierkant frezen is niet moeilijk, het viel me niet mee het contour aan te brengen t.o.v. de bestaande schroefdraadgaten voor de cilinderkop. Een paar graden scheefstaand koppie kan ook, dat heeft NSU zelf met de eerste Rennfox laten zien. Voor mij is dat een tandje te hoog, je moet dan de koningsas schuin t.o.v. de hartlijn van de motor er uit laten komen.
Naar huis om te passen, nee, het ging niet. Daarna in bed nog het idee gekregen, een tweedelige stalen kraag over de cilindervoet te maken. Cilinder van onder af vastzetten met inbusboutjes. De kraag op zijn beurt van bovenaf op het carter schroeven. Dat kan, want de verbrandingsklappen trekken aan de cilinder, die op eigen tapeinden staat. Om kort te gaan, veel werk in gestoken, moeizaam het overtollige materiaal weggefreesd.
Alles past, behalve de bevestigingsboutjes voor de kraag, type inbus. Ik kon er met een sleutel niet meer bij. De boutjes in een reddingspoging veranderd naar 6kant koppies. Alles bij elkaar opgeteld, vind ik het uiteindelijk een grote K.. oplossing!!!

Waarom niet meteen met een nieuw cilinderontwerp begonnen? Twee redenen: ten eerste is er een krimpverbinding op de cilinderbus toegepast. Dat heb ik meerdere keren gedaan, toch mislukte het laatst gigantisch met alle gevolgen van dien en daarom zie ik er huizenhoog tegenop. Ten tweede is er een kritisch gatenpatroon in de kop geboord aan de onder- en bovenzijde die toevallig heel goed gelukt is, waarvan ik mezelf afvraag of ik dat nog een keer kan herhalen. Het blijft immers aftekenen en centeren.
Over een tijdje weten jullie dat, want ik ga helemaal overnieuw beginnen. Nu het mooie weer toelaat te sleutelen in de buitenlucht, maak ik voorlopig daar gebruik van. Er ligt nog veel zelfgemaakt spul te wachten op montage.
Een stuk aluminium ligt al wel klaar. Dat was het allergemakkelijkste voor elkaar te krijgen.