Het is nu 16 apr 2021, 03:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 243 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 dec 2009, 21:28 

Afbeeldingen: 323
Binnen de NSU club zijn er een aantal leden die bezig zijn of net gestart zijn met het bouwen van een Race Quickly.
Om andere leden ook de kans te geven de ontwikkeling van deze Quickly’s te kunnen volgen, is dit
Race Quickly Topic" geopend zodat leden er over kunnen lezen en de foto’s kunnen bekijken.

Hierbij is een ieder die bezig is met de bouw van een Race Quickly uitgenodigd om zijn verhaal in dit Topic te plaatsen zodat anderen ook hierover kunnen lezen.

Wij wensen een ieder veel lees en kijkplezier.

Ps. Heeft u een goeie suggestie of tip voor één van ons mail dit dan.

Laatst bijgewerkt door Henk H op 19 dec 2009, 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2009, 21:50 

Afbeeldingen: 323
Zo is het bij mij begonnen.
Onder het genot van een biertje.Afbeelding

Ik liep al een tijd rond met het idee en nu kwam het dan eindelijk ter sprake.
Edward was gelijk enthousiast en bood me een frame aan, maar had wel zijn
twijfels of dit helemaal gerealiseerd zou gaan worden. Vanaf die tijd is er inmiddels al veel gebeurd. Het einde komt steeds dichter bij.

Ik weet dat er binnen de club nu al 7 personen bezig zijn met het bouwen van een Race Quickly.

-Hendrik
-André
-Stephan
-Kees
-Hans B
-Dick
-Gebbel

Sorry als ik iemand vergeet, dit zijn de personen waarvan ik het weet.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 14:34 

hee hallo,
hier een stukje uit het brabantse. Ik ben inmiddels ook al weer een tijdje bezig met m'n race quickly. Ik had al een geruime tijd zoiets in m'n hoofd maar toen ik henk ermee bezig zag dacht ik "dit ga ik ook maar eens in uitvoering brengen".
Ik ben maar begonnen met m'n velgen. trommels wilde ik gaten in hebben, dus op de boormachine met graden verdeler.
Ik heb ze netjes in de primer en dan mat zwart gespoten. steekt lekker af bij het chroom.
Ik heb wel de orginele velgen gebruikt, vond ik het makkelijkst en de mooiste.
Ik heb ze zelf gespaakt en de plaatselijke fietenmaker heeft ze op spanning gebracht.
De tank had ik ook wel een idee over. in het kader van orgineel dacht ik een orginele 23f tank te verlengen. leuke uitdaging maar is toch een beetje mislukt.
Ik heb dus nu een ander idee. Van een honda ss50 past de tank presies tussen de zadelpen en het balhoofd. enkel de ophanging zal aangepast moeten worden. hopen dat dat lukt!
Verder ben ik samen met henk nog wat andere snode plannen aan het smeden!!! :D
IK heb ook zijn expansie uitlaat overgenomen die er zeer puik uitziet, Ben ook nu al benieuwd hoe dat zal klinken.
Hier zijn nog wat foto's van m'n velgen en mislukte tank en de toekomstige tank.
groeten stephan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door stephan op 12 jan 2010, 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 20:02 

Afbeeldingen: 438
Hallo liefhebbers,

Aangezien mijn naam ook in het rijtje staat van projectbouwers zal ik een tipje van de sluier oplichten die nu zo'n drie jaar over mijn rennquickly hangt. Om te beginnen is alles de schuld van Henk, hij vroeg in 2006 via een ander forum wie er een race-expansieuitlaat voor zijn quickly kon maken en ik heb daarop gereageerd. Ik had twintig jaar geleden al eens een expansieuitlaat in elkaar gelast die door een bekende tuner was voorbereid. Nu moest ik het vanaf 0 zelf gaan doen. Voorwaarde zou o.a. zijn; hij moest zo van de ene quickly op de andere passen. Voor de berekening werd te rade gegaan bij expansiegoeroe Frits Overmars die zijn formules inmiddels 30 jaar oud zijn. Geeft niet, een quickly is gemiddeld 50 jaar oud en zal er wel baat bij vinden. Dus veel rekenwerk en het opmeten van de motorblokwijzigingen. De cilinder komt van een reserveblokje af dat lag te niksen in de kast. Naar eigen inzicht en wat tips die ik tijdens mijn vroegere jaren tachtigstage en vrijetijdswerk bij een racemotorenbedrijf in Nieuw Vennep heb opgedaan is de reservecilinder bewerkt waarbij een compromis is gemaakt tussen zoveel mogelijk koppel te creëren enerzijds en een stuk hoger toerental te behalen voor meer snelheid. Dit alles in combinatie met een grotere carburateur plus inlaatsspruitstuk, een gewijzigde bronzen "binnencilinderkop" in het originele NSU gietstuk en een berekende expansieuitlaat. Ontsteking en krukas zouden later pas gedaan worden. Alle uitgerekende delen werden met een grote passer en lineaal op karton uitgetekend. De kartonnen sjablonen zijn op 1mm staalplaat (opm.: 0,8mm plaat is nog beter maar was op dat moment niet verkrijgbaar) gelegd en met een dikke zwarte stift omrand. 668866896701 Die 1mm plaatjes zijn op hun beurt weer uitgeknipt met een blikschaar en om diverse conische voorwerpen zoals b.v. boorconussen gebogen tot ik alle "trechters" klaarhad.[album]6691 De voorbocht tot aan het cilindrische middenstuk bestaat al uit 17 conussen.6699 Vervolgens alle conussen, cilindrisch middendeel en tailpijp aan elkaar hechten zoals de uitlaat er ongeveer definitief uit komt te zien.6700 Toen de brommer meegenomen naar de plek waar ik kan lassen en het bleek dat er nog veel paswerk aanzat. Vooral kieren en overlappingen dienen vermeden worden. Tevens dient de uitlaat volkomen glad te worden gelast. D.W.Z. er mogen aan de binnenkant geen lasrupsen voelbaar zijn. Eigenlijk las je dit soort dingen met een ouderwetse acetyleen- en zuurstofbrander. Gelukkig kan ik over een TIG lasapparaat beschikken al geef ik toe dat het niet meevalt om doorbranden te voorkomen. Amperage ongeveer op 30. Het beste is als de buitenkant van het materiaal aanelkaar gevloeid is en aan de binnenkant nog net een naadje zit. Bij mijn pijp is de binnenkant toch doorgevloeid, gelukkig zonder verstorende randjes. Toen was de uitlaat klaar en de urenteller ruim 20 uur verder.6694 Henk heeft de pijp opgehaald en op zijn brommer gezet. Prestaties bleven tot nog toe uit want hij reed met een standaard cilinder en dan werkt zoiets niet. Jullie snappen het waarschijnlijk al, ik wilde onderussen zelf ook aan een racequickly beginnen en heb nog zo een uitlaat gemaakt, echter met een gewijzigde opname aan de uitlaatpoort met trekveren omdat dat iets meer diameter toelaat en dus ook een andere maat voorconussen. Helaas, met alleen meer snelheid ben je er nog niet, we wilden ook harder kunnen remmen. Daarover schrijf ik de volgende keer.

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 22 dec 2009, 14:11, in totaal 7 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 10:48 

Hallo raceboy's
Ik zit altijd met plezier naar jullie vorderingen te kijken en natuurlijk te lezen.
Zou het mogelijk zijn om wat meer foto's te plaatsen ik ben namelijk zeer nieuwsgierig naar jullie vorderingen en het maakt het forum weer wat aantrekkelijker.
Veel succes met jullie creaties.
H en R uut E..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 11:01 

Oh ja Henk en Ans,
Wij hebben ook een nieuwe racemachine een op vier pootjes
die mij geregeld Quick door het bos geen sleurt en nu niet uit het witte park te slaan is. Heeft jullie zwarte schoonheid er een vriend bij. Zijn naam Ollie, merk teckel ,type schocolade, dwerg teckel, mannetje maar nu niet meer. Poes Max was in het begin niet zo blij maar nu gaat het een beetje.
Ik tracht een foto te plaatsen maar dat lukt nog niet..
Groet O uut E...
Sorry Webmaster gaat niet over een Quickly maar wel over een racertje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 11:36 

Beste tulpenkopf,

Gefeliciteerd met de nieuwe vierpootaangedreven racer. Geen overbodige luxe met dit weer. Verder sla je de spijker op zijn kop. Hoe plaats je foto's met JPEG extensie bij een kletsverhaal? Dit is slechts een klein en tijdelijk probleem. Bij het bouwen van een racequickly barst het van de kleine en soms ook grote problemen. Foto's genoeg, nu moeten ze nog op het forum geplaatst.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 12:01 

Kees,
Wat zeg je nu mijn verhaal een kletsverhaal ???
Schrijf ik eens wat liefs en is het niet goed!!! Of valt het kwartje niet bij mij..
Groet uit een wit E.. en de groeten van H,R,M en O..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 12:56 
Beheerder

Afbeeldingen: 36
Op onderstaande link klikken, dan wordt het verhaal van de foto's plaatsen haarfijn uitgelegd...

Succes heren!

http://www.nsu.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=38

NSU Ro80 "Zweischicht Türkis Grün" 1972

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 21:49 

Afbeeldingen: 0
Zoals sommige van jullie weten rijd mijn grasbaan Quickly al een tijdje. Alleen ben ik er achter gekomen dat je nooit klaar bent. Ik rijd er wedstrijden mee, en dan moet je eigenlijk continu verbeteren. Het rijwiel gedeelte is in grote lijnen nog een standaard Quickly. Uiteraard is het wel een recht frame met zelf opnieuw gespaakte wielen erin. De lol zit er voor mij in om met een, voor een leek, standaard Quickly toch "hard" te rijden.
De meeste veranderingen zitten IN het blokje. En nu ben ik bezig om voor het volgende seizoen een nieuwe te bouwen. Ik denk dat er meer mogelijk is dan de bijna 6 PK die ik nu heb.
Ook wordt tussendoor gewerkt (meer gedacht) aan een grote broer voor mijn Quickly. Dit wordt een frame van een Macal bromfiets uit 1965 met daarin het blok van een Quick 50. Ook de wielen komen van NSU. De bedoeling is dat ook hiermee geraced gaat worden. Dan in de oldtimerklasse voetgeschakeld.
Ik heb geprobeerd om er wat fototjes van te plaatsen, maar dat wil nog niet lukken. Ik probeer het nog wel eens.
André.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 dec 2009, 02:32 

Ik zal weer eens iets vertellen over de voorrem op mijn racequickly in wording. Nsu heeft mooie aluminium trommels gemaakt voor haar bromfietsen en die passen zo in het standaard quickly N frame. Dat stond me wel aan. Echter nadat ik het boek6697 had aangeschaft dat de heren Schneider en Noll over NSU's racehistorie hebben geschreven liet ik mij lekker maken door de diverse plaatjes die hierin staan. De keuze viel op de '53er styling van de rennfox. Het is de bedoeling dat mijn brommer zo goed mogelijk het uiterlijk gaat krijgen van deze 125cc motorfiets6933. Deze rennfox heeft remnaven met 160mm doorsnede. De aluminium NSU bromfietstrommels vind ik dan net te klein als ik probeer naar verhouding te werken. Dus de zoektocht naar een 140/150mm naaf was begonnen. Ik kon niet echt iets geschikts vinden totdat ik een remankerplaat67026703 compleet met schoenen en hevel tegenkwam van een Heinkelscooter en het idee groeide er dan maar zelf een trommel voor te draaien. De maat zou 140mm worden en ik heb bij een standaard model N van het 2e type het voorwiel verwijderd en de ankerplaat tegen de schommelarm gehouden en de rest erbij gefantaseerd. Eerst een schets6704 gemaakt afgestemd op de tussenmaat van de schommelarmpjes. Toen bleek de rem behoorlijk uit het midden te komen en dat was geen optie. Nog een schets6705 gemaakt en toen nog één 6706voordat ik tevreden was. De trommel zou uit vol aluminium gedraaid worden met een stalen voering erin. Na het lezen op een limburgs forum waar diverse knutselaars hun eigenbouw raceprojekten laten zien begon ik te twijfelen over de krimpverbinding (totaal geen ervaring mee!) die nodig is om de stalen voering in het aluminium vast te houden. Je leven kan er vanaf hangen en omdat dit de eerste keer is voor mij zoiets te ontwikkelen koos ik voor zekerheid en besloot de rem volledig uit staal te maken en dan met gegolfde aluminium spakenkransen erop geklonken voor het gezicht. Omdat ik regelmatig contact heb met Henk Hogeboom wist ik dat hij ook zo'n voorrem wilde hebben. Toen we erachter kwamen speciale spaken nodig te hebben die je per minimaal 144 stuks kan laten maken gingen we over op het plan om vòòr en achter met dezelde naven te gaan rijden. Wordt vervolgd.

Laatst bijgewerkt door Kees Colijn op 30 jan 2010, 14:47, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2009, 10:18 

Hallo Kees,
Met interesse je navenstukje gelezen wat betreft het inkrimpen van een gietijzeren
voering. Kijk eens naar de kleine orginele voornaaf van mijn sportmax. Deze heeft een opstaande rand aan de voering en deze is geschroeft aan de magnesium trommel. Heel simpel. Verder bouw ik een achtertrommel van een Honda CB 92 in mijn CB 350 Racer die ik aan het bouwen ben. Deze trommel van Magnesium heeft een gietijzeren voering die geklonken is tussen de koelribben. Maar waarom neem je niet een trommel van een Maxi en ga die verbouwen. Je hebt perfect NSU Aluminium om te lassen en overal zit spek om af te draaien en te lassen. Ook met de ankerplaat kun je van alles doen..het is maar een idee. Tussen de verbouwing door thuis werk ik nog aan een nieuwe magnesium remnaaf voor mijn sportmax. Deze heeft nu de 1955 uitvoering en ik wil de dubbelwerkende die in de 54er hoort..
Kees ik heb nog ergens een tekening van de NSUrem. Wil je hem hebben dan kan ik hem wel copyeren en je toesturen..
Groet H uut E..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 dec 2009, 23:07 

Wat ik jullie vertelde over de stalen remnaven speelde drie jaar geleden. Goede suggesties zoals o.a. Herman nu geeft had ik toen niet. Bepaalde keuzes worden dan gemaakt en zijn niet terug te draaien. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en zeker weten dat het gaat lukken, ik was er al minstens drie maanden mee bezig en had een paar beurzen afgestruind in de hoop een goed uitgangspunt te vinden. Sommige naven waren goed maar te herkenbaar als merk X en vielen daardoor af.
Het zouden vier naven worden met de mogelijkheid voor twee stuks een tandwieldrager erop te zetten waardoor het mogelijk is een voornaaf ook achter te kunnen gebruiken.
Al kan ik zo af en toe over een conventionele draaibank beschikken, dit werd een klus van ettelijke uren. En omdat alle vier de naven exact gelijk qua maatvoering moeten zijn kozen Henk en ik voor uitbesteden aan een CNC-draaierij. Het kostenaspect speelde een belangrijke rol. Het is maar voor een projektje erbij. Vier stukjes aluminium, minstens 220mm in diameter zouden er al aardig in hakken. Daarbij nog een stuk gietijzeren pijp voor de voeringen plus het meerwerk voor de extra passingen. We vonden iemand die bereid was in zijn vrije tijd het draaiwerk te doen tegen een betaalbaar tarief. Materiaalkeuze viel op St. 52, dit is stevig en ook goed lasbaar. Omdat massief geen hol gietstuk met de vorm van ongeveer een tulbandbakvorm is verviel de mogelijkheid de trommel in een keer te draaien. Op een avond in bed bedacht ik de achteraf simpele oplossing, draai de remtrommel volledig uit en las er later een binnenbus in voor de lagers. Las er daarna wat spijltjes in voor versteviging. Toen het laswerk klaar was de trommels terug gebracht bij de draaierij en heeft die man de toeslag die nog op het remoppervlak zat volkomen centrisch te opzichte van de lagerpassingen weggedraaid op de maat rond 140. De tijd voor het betere boorwerk brak aan! 6713671267116710

BerichtGeplaatst: 27 dec 2009, 22:28 

Voordat er geboord kon worden heb ik eerst naar de mogelijkheid gekeken om op de buitenranden van de naaf aluminium schijven 6760 met een golfpatroon te klinken zoals de echte NSUracers dit hebben. Het beschikbare aluminium kon bij een proefje de trekkracht van de spaken niet weerstaan en daarom heb ik er vanaf gezien. Dan maar de spaken rechtstreeks in de stalen flensen steken. 6761 Eén van de aluminium schijven werd nu gebruikt als aftekenmal voor de spaakgaatjes. 36 spaken maken het nodig 18 gaatjes per kant te boren. En wel met een verschoven patroon, zodanig dat ieder gaatje precies tussen de twee van de naburige flens komt. Pfff, lastig uit te leggen. Tussen de spaakgaatjes werden iets grotere gaatjes geboord om de boel lichter te maken, misschien nog wel meer voor het uiterlijk. Echt jaren 50/60, alles uithollen en doorboren. Een goedkope manier van gewichtsbesparing.67636762 Grotere gaten voor de koeling in de zijkant van de remtrommel en M8 draadgaten voor de tandwieldrager. Daar had ik een andere schijf6759 voor gedraaid om als boormal te dienen. Voordeel van het gekozen materiaal voor de remtrommel: bij een eventuele misser zou het vrij eenvoudig zijn het geboorde gat dicht te lassen. Toen een tapeind met T-moer geplaatst onder de kolomboormachine waarmee de naven centraal met de lagerbus werden vastgetrokken op het bed en alles zorgvuldig voorgeboord. Vervolgens alle gaten op de juiste diameters gebracht en M8 schroefdraad getapt. Alle vier gestraald en in hittebestendige zwarte verf gespoten. Het volgende zou de aanpassing van de ankerplaten en remschoenen zijn.

BerichtGeplaatst: 29 dec 2009, 14:13 

Volgend klusje, de remankerplaat van de Heinkelscooter van een andere ophanging voorzien om er een zwevende remverankering 6771op te zetten6768. De ankerplaat is te breed om deze zo in de quickly toe te passen dus moest er een paar milimeter vanaf gevlakt worden. Tevens was er een flink verschil in asmaat. De quickly van Henk heeft een 10mm vooras en de voorvork die ik september 2007 in Woerden op het NVT kocht bleek 12mm asopname te hebben. Met die verschillen valt te leven. Een verloopbusje van 12 naar Heinkelmaat 15mm voor een rem vond ik te priegelig van afmeting. Omdat de ankerplaat toch op de draaibank zou belanden was het een kleine moeite het gat te ruimen naar 17mm. De nieuw te maken verloopbus dient tevens als scharnier omdat bij een zwevend opgehangen remverankering de ankerplaat een hoekverdraaïng maakt tijdens in- en uitveren van het voorwiel. Dus ietsje axiale speling houden tussen schommelarm en wiellager. In de aluminium ankerplaat zit een stalen scharnierpunt voor de remschoenen ingegoten. Dit bemoeilijkt het inspannen in de klauwplaat van de draaibank. Oplossing: een stalen schijf 6770gedraaid waarin de ankerplaat gecentreerd wordt en met een gat erin voor opname van het draaipunt6764. Wat een beetje tegenviel was het verkrijgen van dit type ankerplaat. Na een jaar had ik er nog steeds maar 3 exemplaren en we hadden er samen 4 nodig. Er zijn heel veel van die scooters gemaakt en dan verwacht je dat reserve ook ruim voorradig is. Dan maar beginnen met drie. Voor het achterwiel is de draairichting van de schoenen verkeerd. Bij een proef hapte de rem in een keer de trommel vast en blokkeerde. Doe mij maar een goed te doseren rem en dit hield in : de vorm en draairichting van de remsleutel veranderen. Lees: oplassen en opnieuw afvijlen tot de gewenste vorm plus het maken van een nieuw remheveltlje. Daar komt nog een nieuw trekpunt voor de kabelbediening bij. 676767666769 Wordt vervolgd. Op- en aanmerkingen zijn welkom!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 243 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur